انجام نقشه برداری هوایی با استفاده از پهپاد توضیحات


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 9 مهر 1400
بازدید : 1094
نویسنده : علی محمدزاده

 

در راستای اجرای پروژه های تصویربرداری  و نقشه برداری هوایی به وسیله پرنده بدون سرنشین اقدامات و مراحل خاصی بایستی انجام گردد. که در ذیل به روش اجرای کار اشاره شده است.

  • مطالعات در رابطه با پروژه : در این بخش لازم است که موضوع و هدف از اجرای پروژه مشخص گردد. اطلاعات و داده های لازم مورد نیاز پروژه از کارفرما اخذ گردد. نقشه محدوده ی اجرای پروژه با مختصات از کارفرما تحویل گرفته شود.
  • به منظور جلوگیری از مشکلات امنیتی و حراستی محدوده های حساس که پروژه قرار است در آنجا اجرا گردد لازم است که هماهنگی لازم با نیروی انتظامی، استانداری و … انجام گردد و مجوزهای لازم اخذ گردد.
  • شناسایی منطقه از چندین جهت باید صورت پذیرد ابتدا موانع پروازی باید بررسی گردد به نحوی که شرایط دید نقطه به نقطه مخابراتی و نیز دکل های برق بهینه باشد. همچنین فضای کافی و بدون مانع برای فرود پرنده و چرخش آن وجود داشته باشد. علاوه بر اینها بررسی منطقه در خصوص توپوگرافی از روی نقشه های کوچک مقیاس یا بازدید محلی انجام پذیرد. دید نقطه به نقطه مخابراتی بهینه باشد. همچنین فضای کافی و بدون مانع برای فرود پرنده و چرخش آن وجود داشته باشد. منطقه مورد مطالعه بایستی از نظر پوشش گیاهی دارای تراکم زیاد نداشته باشد، همچنین عمق آب در منطقه مورد مطالعه از یک متر بیشتر نباشد.
  • مهندس محمدزاده تماس: 09152431220 

     

 

  • پس از شناسایی منطقه طراحی پرواز صورت می گیرد. طراحی مسیر پروازی با توجه به پارامترهایی همچون GSD، پوشش تصاویر، ارتفاع پرواز، فاصله کانونی، محدوده کاری و محل نقاط کنترل (پیشنهاد می شود نقاط کنترل قبل از پرواز طراحی و در محل مورد نیاز بر روی زمین تعیین موقعیت شوند) با توجه به نیاز پروژه مشخص می گردند. همچنین طراحی محل نشست و برخاست پرنده با توجه به میزان مداومت پروازی و راه های دسترسی نیز بسیار مهم و ضروری می باشد.
  • انتخاب دوربین و متعاقب آن پرنده مناسب جهت تصویر برداری هوایی متناسب با نوع و GSD پروژه و وضعیت منطقه حائز اهمیت است.
  • نکات حائز اهمیت در زمان پرواز و تصویر برداری شرایط جوی و نور می باشد که می بایست در روز و زمان پروازی تصمیم گرفته شود آیا در شرایط فعلی پرواز منطقی و عکسبرداری در چنین نوری مناسب می باشد. تنظیمات نوردهی نیز می بایست در محل و لحظه پروازی و با توجه به مشخصات دوربین مورد استفاده و ارتفاع پروازی انجام شود. تعداد دفعات شات نیز با توجه به سرعت پرواز و پوشش طولی طراحی شده معرفی می گردد.
  • هماهنگی با نیروهای نظامی و انتظامی (این موضوع علاوه بر در اختیار داشتن مجوزهای کتبی می باشد.)
  • کنترل های قبل از پرواز از وضعیت پرنده و محیط نشست و برخاست در زمان پرواز صورت می گیرد.
  • پس از اتمام هر پرواز تصاویر تخلیه و بررسی می شوند و در صورت نیاز به تکرار به هر دلیل مجدد پرواز صورت می گردد و پس از اطمینان از دریافت تصاویر مناسب پردازش تصاویر توسط کارشناسان دفتری انجام می شود.
  • لازم به ذکر است در تمامی پروژه ها می بایست علاوه بر ایجاد نقاط کنترل که در زمان پردازش از آنها استفاده می شود تعدادی نقاط چک نیز تعیین موقعیت شوند تا پس از تهیه خروجی ها به عنوان کنترل و بررسی دقت و صحت نقشه ها از آنها استفاده شود.

  • در صورتی که که محل نقاط کنترل از قبل طراحی شده باشند می بایست قبل از پرواز این نقاط بر روی زمین و در محل های مشخص علامت گذاری و تعیین موقعیت دقیق شوند و سپس پرواز از منطقه صورت پذیرد در غیر اینصورت می بایست پس از تصویربرداری اکیپ دیگری پس از طراحی نقاط کنترل با در اختیار داشتن تصاویر منطقه اقدام به تعیین موقعیت عوارض مشخص شده نمایند.
  • کالیبراسیون دوربین موضوعی است که همواره می بایست چک و کنترل شود تا از دوربین مناسبی جهت فتوگرامتری بهره برداری شود.
  • آماده سازی و بازدیدهای دوره ای پرنده های نقشه برداری نیز با توجه به مدت زمان پروازی و نحوه استفاده نباید مورد غفلت واقع شود.
  • عکسبرداری هوایی از منطقه مورد مطالعه بر اساس خطوط پروازی انجام گرفته و عکس های گرفته شده توسط نرم افزار های پیشرفته موزاییک می شود.
  • تهیه داده و نقشه های مورد نیاز از روی عکس هوایی که توسط نرم افزار های پیشرفته از قبیل Arc GIS انجام می شود.
  • در نهایت داده ها و نقشه های لازم متناسب با نیاز کارفرما تهیه شده و به کارفرما ارائه می گردد.

 

شماره تماس جهت استعلام خدمات پهپاد: 09152431220 

 




:: برچسب‌ها: انجام نقشه برداری هوایی با استفاده از پهپاد توضیحات , استفاده از پهپاد انجام نقشه برداری هوایی , انجام نقشه برداری هوایی , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








انجام خدمات نقشه برداری در مشهد و سطح خراسان رضوی با تجهیزات به روز تماس با ما: 09152431220 مهندس محمدزاده

تماس با ما: 09152431220
surveyingmashhad.ir